Osaamisen kehittäminen: hiljainen tieto

Käyn tässä artikkelissa läpi miten voisi osaamisen kehittämisen osa-alueen hiljainen tieto kehittää. Muutamia nostoja siitä miten hiljaisen tiedon pystyisi muuttamaan näkyväksi, joitakin tekniikoita sekä millaisia esteitä voi olla ja miten hiljaista tietoa voidaan arvioida ja mitata.
Työssäoppiminen, hiljainen tieto ja perehdytys
Työssäoppimista tapahtuu Kupias & Peltola (2014) mukaan arjen työtä tekemällä erilaisten työssä saatujen kokemusten kautta. Työssäoppimisen aikana kertyy paljon hiljaista tietoa, jota ei voi oppia muuten. Hiljainen tieto voidaan kuvata "näppituntumaksi" tai "intuitioksi". Hiljainen tieto on usein hyödyllistä. Perehdytyksessä päämääränä on asioiden oppiminen, ymmärtäminen sekä uusiin asioihin sekä työyhteisöön sitoutuminen. Uuden henkilön aloittaessa uudessa työssä osaamista on kehitettävä monipuolisesti. Perehdytys tulisi sisältää seuraavat osa-alueet: tehtäväkohtaista-, tiimi-, organisaatio-, toimiala-, työsuhde-, sekä yleistä työelämäosaamista.
Työyhteisön ydinosaaminen
Asiakaskunta ja sen tarpeet Kaijala (2016) mukaan määrittelevät yrityksen tarvitsemat ydinosaamiset sekä henkilöstön osaamistarpeet. Olosuhteiden muuttuessa, asiakasyritysten toimintaympäristön tai toimintaedellytysten muutosten vuoksi, myös organisaation tulee muuttua asiakkaiden mukana. Tällöin tarvitaan uudenlaista osaamista. Jolloin on pohdittava, kuinka muuttuneisiin osaamistarpeisiin ja -haasteisiin vastataan. Osaamisstrategia ei ole irrallinen kokonaisuus vaan sisältyy liiketoimintastrategiaan, josta organisaatioissa käytetään laajempaa nimitystä, henkilöstöstrategia. Ydinosaamisen riskitekijät Kamensky (2015) mukaan on tiedostettava, niin yksilön kuin organisaation on huolehdittava ydinosaamisen kestävyydestä. On organisoitava, että ydinosaaminen pystyy vastaamaan muuttuviin tarpeisiin. Mikäli yrityksellä on pyrkimys uusille bisnesalueille, uusiin tuotteisiin ja palveluihin tai uusille asiakas- ja markkina-alueille, on pidettävä huoli, että ydinosaaminen pystyy vastaamaan näihin tarpeisiin.
Yrityksen strategia on Sumkin & Tuomi (2012) mukaan toimintamalli, jolla visio toteutetaan. Strategian ytimessä on ydinosaaminen – juuri kyseisen organisaation yhteinen, ainutlaatuinen ja tulevaisuuteen vievä osaaminen. Ydinosaaminen tunnistetaan vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisella osaamisella strategia saadaan toteutettua?
- Onko tämä osaaminen ainutlaatuista ja asiakkaille lisäarvoa tuottavaa?
- Tuoko tämä osaaminen uusia mahdollisuuksia tulevaisuudessa?
Organisaation menestys Sumkin ym. (2019) mukaan nojautuu henkilöihin, joilla on organisaation vaatimaa ydinosaamista ja jotka tekevät työnsä tuloksellisesti. Ydinosaaminen Kaijala (2016) mukaan on hyvä tiivistää noin 3–5 osaamisalueeseen. Nämä määrittelee yleensä organisaation johto. Tiimin suhde ydinosaamiseen Sumkin ym. (2012) mukaan tapahtuu päästrategia prosessin yhteydessä. Jalkautuksen edetessä ko. vastuualueen esimiehen on tärkeä arvioida oman yksikön tai tiimin suhde ydinosaamiseen sekä tunnistaa oman vastuualueensa tärkeä strateginen osaaminen.
Ydinosaamisen rikastuttaminen Sumkin ym. (2012) mukaan tarvitsee metaosaamisen vahvistamista arjessa. Koska metaosaamisen vaatimukset vaihtelevat eri tehtävissä, jokaisen työ sisältää strategiaan liittyvää osaamista. Tämä tarkoittaa yksilötasolla sitä, että ymmärtää yrityksen strategista sen, mitä se merkitsee omassa työssä. Ydinosaaminen kuvaa myös olemassa olevaa ja kehittyvää yhteistä osaamista.
Ydinosaaminen on Vuorinen (2013) mukaan tietyn arvoketjun johonkin osaan liittyvää korkeatasoista osaamista. Arvoketju on lukuisten toimintojen joukko, jonka lopputulos saa aikaan jonkin lopputuotteen tai -palvelun. Hyvä johtaminen Sydänmaanlakka (2015) mukaan tulee nähdä ydinosaamisena sekä menestystekijänä, jolloin johtaminen tulee ymmärtää organisaation tärkeimpänä menestystekijänä. Ihmisten johtaminen ja johtaminen yleisellä tasolla tulee nähdä organisaation ydinosaamisena. Hyvällä johtamisella pidetään huolta henkilöstön osaamisesta ja sitoutumisesta.
Hiljaisen tiedon näkyväksi muuttaminen

Mallintaminen
Mallintamisen käyttöalueita yrityksessä:
- seniorien osaamisen siirtäminen ja mallitus
- erityisosaajat ja mallitus
- yrityksen strateginen osaaminen ja mallitus
- työssä oppiminen ja mallitus
- laajat koulutus- / kehittämisprojektit
- tiimioppimisen tehostaminen
- perehdytys ja mallitus
- uusien työntekijöiden mallittaminen
- yksilöllinen oppiminen mallittamalla
Mentorointi ja mestari-kisälli -mallit
Tuomi & Wallin (2005) mukaan Raivola & Vuorensyrjä (1999) Mestari-kisälli valmennuksessa on tarkoitus hiljaisen tiedon ja osaamisen siirtämisessä. Perinteinen mestarikisälli-mallitoiminta on ymmärretty mestarin osoittamana toimintana, jolloin kyse on mallioppisesta. Siinä ei pohdita esitettyä mallia, eikä laajempaa kehitystoimintaa tai yrityksen epäonnistumisen/ onnistumisen ehtoja.

Hiljaisen tiedon jakamisen esteet
Paloniemen mukaan Toom ym. (2018) kiire on yksi syy siihen, ettei työn lomassa ehdi vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia tai kysyä neuvoa toisilta työntekijöiltä. Työ voi olla aikataulutettu niin, ettei epämuodolliselle keskustelulle ole varattu aikaa. Hiljainen tieto koettiin myös vaikeaksi siirtää, koska se oli sellaista tietoa, jolle ei välttämättä löydy sanoja. Mahdollista on myös, että kokemukseen perustuva hiljaisen tiedon ja taidon arvostuksen puute, voi olla syynä osaamisen jakamattomuudelle. Voi olla ajatuksena, ettei vanhoille tiedoille ole käyttöä. On olemassa nk. negatiivista hiljaista tietoa esim. huonoja toimintatapoja, negatiivisia asenteita. Jotkin työtehtävät hoidetaan yksin. Töissä yhteydenpito kollegoihin on mahdollista vain puhelimitse tai internetin välityksellä, jolloin hiljaisen tiedon välittämisen kanava koettiin riittämättömänä. Hiljaista tietoa Virtainlahti (2009) mukaan ei myöskään pitäisi jakaa, mikäli:
- se rohkaisee innovaatioiden ja liikeideoiden väärinkäyttöön
- jos oma osaaminen on henkilökohtainen menestystekijä ja oman toimeentulon perusta
- se on väärää tai vanhentunutta
- sisältää ennakkoasenteita ja -luuloja.
Hiljaisen tiedon arviointi ja mittaaminen
Lähteet:
Hanhinen, T. (2010). Työelämäosaaminen : kvalifikaatioiden luokitusjärjestelmän konstruointi. Tampere University Press.
Herranen, K. (2020). Ketterä kasvu. Alma Talent.
Kaijala, M. (2016). Rekrytointi : tehtävään vai yhtiöön? Alma Talent.
Kamensky, M. (2015). Menestyksen timantti : strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus. Talentum.
Kupias, P., Peltola, R., & Pirinen, J. (2014). Esimies osaamisen kehittäjänä (1. p.). Sanoma Pro.
Sumkin, T., & Tuomi, L. (2012). Osaamisen ja työn johtaminen : organisaation oppimisen oivalluksia (1. p.). Sanoma Pro.
Sydänmaanlakka, Pentti. (2015). Älykäs julkinen johtaminen : miten rakentaa älykäs verkostoyhteiskunta? Talentum.
Syväjärvi, A., & Stenvall, J. (2003). Ydinosaaminen asiantuntijan organisaatiokäyttäytymisen johtajana. Hallinnon Tutkimus, 22(2).
Toivonen, V.-Matti., & Asikainen, Riitta. (2004). Yrityksen hiljainen osaaminen : kehittämisen uusi taso. Ai-ai.
Toom, A., Onnismaa, J., & Kajanto, A. (2018). Hiljainen tieto oppimisessa ja työssä näkymä.
Tuomi, J., Wallin, O., & Äimälä, A.-M. (2005). Mestari-kisälli -valmennus tulevaisuutta tekevässä yrityksessä – hiljaisen tiedon jakamisen rajoilla. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 7(4).
Virtainlahti, S. (2009). Hiljaisen tietämyksen johtaminen. Talentum.
Vuorinen, T. (2013). Strategiakirja : 20 työkalua. Talentum.