Työnantajamielikuvan osa-alueita

Tämä artikkeli sisältää mitä työnantajamielikuva tarkoittaa käsitteenä. Mitä ovat työntekijäkokemus sekä työnantajalupaus. Mitä hyötyä on psykologisista sopimuksesta ja kuinka ne sitouttavat työntekijää.
Työnantajamielikuva käsiteenä
Työnantajamielikuvan kehittäminen Vuorinen (2013) mukaan nousi esiin 1990-luvulla. Työnantajamielikuvan kehittäminen on strategisen johtaminen yhteydessä, koska on huomattu, että yrityksen arvoon vaikuttaa entistä enemmän sen työntekijät. Rekrytointi on yksi merkittävimmistä investoinneista. Työnantajamielikuvan on keskeisin osa resurssointia parhaiden työntekijöiden sitouttamiseen sekä motivointiin. Teemana tällöin on pitkällä aikavälillä menestyksen saavuttaminen. Tulee huomata, ulkoinen työnantajamielikuvan tavoitteena on tehostaa yrityksen strategiaa parhailla rekrytoinneilla ja sisäiseen työnantajamielikuvan tarkoituksena on nykyisten työntekijöiden motivointi, sitouttaminen sekä työpaikassa pysyminen. On muistettava, että työnantajamielikuva ja siitä viestiminen eivät saa olla irrallisia osia työnantajan toiminnassa, vaan sen tulee olla osa pitkäjänteistä kehittämistyötä. Työnantajamielikuvan kehittäminen ei kuitenkaan ole menetelmänä suoraviivainen tai nopea prosessi vs. SWOT-analyysi ja sen hyödyntäminen. Pitkäaikaiset hyödyt voivat olla joissain tilanteissa suurempia kuin minkään strategiatyökalujen käyttö. Työnantajamielikuvasta Kauhanen (2012) mukaan käytetään myös nimityksiä, maine, -imago ja -brändi. Hyvämaineinen organisaatio on vetovoimainen, pystyy pitämään henkilöstönsä ja houkuttelemaan hyvää potentiaalia. Koska kilpailu hyvästä henkilöstöstä on kovaa, on hyvä työnantajakuvan organisaation tavoitteiden mukaista saada palkattua parhaat tekijät ja vielä kohtuullisella palkkatasolla.
Haapala & Lehtipuu (2021) muistuttavat työnantajamielikuvan olevan maineen ja luottamuksen kannalta tärkeää. Vastuullisuudella on merkittävä vaikutus maineeseen sekä luottamuksen rakentumiseen. Yrityksen ympäristö ja yhteiskuntavastuu korreloivat myös yrityksen maineen ja luottamuksen kanssa. Luottamus nähdään myös kansalaisvaikuttamisena, ei riitä, että on tavoite vain tietoisessa maineessa vaan myös muut sidosryhmät ovat tärkeitä. Hyvä työnantajamielikuva Luukka (2019) mukaan rakentuu vahvaksi ja oivaltavaksi, kun yrityksen työntekijät kokevat yrityksen kulttuurin omakseen. Tämä on vahvinta silloin, kun työntekijät kertovat siitä itse. Täytyy ymmärtää, että työnantajamielikuvan vahvistaminen on tietoinen prosessi, jonka keskiössä ovat ymmärrys organisaation kulttuurista sekä sen pohjalta tapahtuvasta työnantajalupauksista.
Työntekijäkokemus ja työnantajalupaus

Psykologiset sopimukset
Psykologisen turvallisuuden uupuminen Rinne (2021) mukaan voi johtaa mm. seuraaviin; pelolla ja autoritaariseen johtamiseen, kiireen, suorittamisen ja kilpailun korostumisen, syyttelyn ja virheiden peittelyyn, vertailuun sekä juoruiluun, syrjimiseen ja kiusaamiseen, puhumattomuuteen ja vastuun välttelyyn. Usein tällaisesta organisaatiosta uupuu myös palautekulttuuri.
Työntekijöiden sitouttaminen
- Työntekijöiden huomioinen yksilönä, olla kiinnostunut heistä.
- Varmistettava mielekäs työ sekä luoda työlle merkitystä.
- Turvata yhteisöllisyyden syntyminen ja me-hengen rakentaminen.
- Vapaamuotoisten tapaamisten järjestäminen, jotta ihmiset tutustuvat toisiinsa.
- Kannustaminen yhteydenpitoon esim. sosiaalisessa mediassa.
- Säännöllisen palautteen antaminen, erityisesti kehujen muodossa.
- Henkilökohtaisen kehittymisen tukeminen.
Palkitsemisjärjestelmät
Palkitsemisen kokonaispalkitsemisen malli Ylikorkala & Hakonen (2018) mukaan voidaan listata seuraavasti: peruspalkka, tulospalkka, edut, aloitepalkkiot, erikoispalkkiot, mahdollisuus kehittyä, koulutus, työn sisältö, arvostus, palaute työstä +/-, mahdollisuus vaikuttaa, osallistuminen, työsuhteen pysyvyys sekä työajan järjestelyt. Em. voidaan palastella seuraavan taulukon mukaisesti pienempiin osiin.

Henkilöstön palkitsemisjärjestelmän rakenne Ratsula (2016) mukaan suunnitellaan niin, että se ohjaa ihmisiä oikeaan suuntaan. Tavoitteiden on oltava realistisia sekä saavutettavissa. Palkitsemisessa tulee huomata mitä on saavutettu, mutta erityisesti myös siihen, miten tulos on saavutettu. Esihenkilöllä on velvollisuus muistuttaa saavuttamaan asetetut tavoitteet organisaation vastuullisten sääntöjen mukaisesti. Kamensky (2015) muistuttaa helpommasta halvimmasta palkitsemismuodosta, kiittämisestä. Ihmisten huomioiminen, välittäminen sekä kannustaminen näkyy seuraavissa ei-rahallisissa huomionosoituksissa, kunniamitalit, vuoden henkilöpalkinto tai vastaavat.
Lähteet
Haapala, J., & Lehtipuu, U. (2021). Luottamuskysymys. Alma Talent.
Kauhanen, J. (2012). Henkilöstövoimavarojen johtaminen (10.–11. p.). Talentum Media Oy.
Kamensky, M. (2015). Menestyksen timantti: Strategia, johtaminen, osaaminen, vuorovaikutus. Talentum.
Kulmala, S., & Rosvall, P. (2022). Yrityskulttuuri käytännössä: Konkretiaa tavoitekulttuurin muotoiluun. Alma Talent.
Ratsula, N. (2016). Compliance: Eettinen ja vastuullinen liiketoiminta. Talentum Pro.
Rinne, N. (2021). Rohkea organisaatio: Turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent.
Vilkman, U. (2016). Etäjohtaminen: Tulosta joustavalla työllä. Talentum Pro.
Vuorinen, T. (2013). Strategiakirja: 20 työkalua. Talentum.
Ylikorkala, A., Hakonen, A., Hakonen, N., & Hulkko-Nyman, K. (2018). Kokonaispalkitsemisen johtaminen: Ohjaa tai ajaudu. Alma Talent Oy.